Förskott på arv

Hej!

Min mamma har precis avlidit efter en kort tids sjukdom. Hon har strax innan dödsfallet avslutat sina konton till förmån för min halvsyster. Dvs tömt dödsboet medvetet. Som jag förstår det har jag rätt till min laglott ev arvslott och medlem ska återföras till dödsboet. Hur går jag tillväga för att min halvsyster ska föra tillbaka pengar och smycken till dödsboet och vad är oddsen att lyckas? Min halvsyster kommer inte att sammanarbeta. Det finns inga andra arvingar, det har inte heller framkommit några skrivna dokument. Finns det någon form av juridisk hjälp jag kan få eller måste jag ta alla kostnader själv? Och var börjar jag och vart vänder jag mig?

Vore oerhört tacksam för hjälp, känner mig totalt rättslös.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till att börja med stämmer det att en bröstarvinge som utgångspunkt ärver arvslotten (kvarlåtenskapen/antal bröstarvingar=arvslotten), se 2:1 ärvdabalken. Om det finns ett testamente vari testatorn har testamenterat bort sin kvarlåtenskap, har en bröstarvinge alltid rätt till minst laglotten (arvslotten/2=laglotten), se 7:1 ärvdabalken.

Att din mamma precis innan sin död avslutat konton till förmån för din syster kan ses som förskott på arv. I 6:1 ärvdabalken sägs att det som arvlåtaren under sin livstid har gett en bröstarvinge ska avräknas som förskott på den personens arv, såvida inte det kan antas att annat varit avsett med hänsyn till omständigheterna. En bröstarvinge som har fått förskott på arv ska avräkna detta på sin laglott enligt 7:2 ärvdabalken. Det är intressant att uppmärksamma 7:4 ärvdabalken som säger att om arvlåtaren under sin livstid har gett bort egendom under sådana omständigheter som gör att gåvan kan liknas med ett testamente, har du som bröstarvinge ändå rätt till din laglott. Din syster ska återbära den del som motsvarar din laglott eller, om det inte kan ske, utge ersättning. Du måste göra din rätt gällande genom att väcka talan inom ett år efter det att bouppteckningen avslutats.

Bouppteckningen ska i normalfallet förrättas senast tre månader efter dödsfallet enligt 20:1 ärvdabalken. En dödsbodelägare som har egendom i sin vård ska bestämma tid och ort för bouppteckningen samt utse två gode män som ska förrätta bouppteckningen. Samtliga delägare ska kallas till bouppteckningen, se 20:2 ärvdabalken. I bouppteckningen ska det bl.a. tas upp vad arvinge har fått i gåva eller som förskott på arv, se 20:5 ärvdabalken. Den som vårdar egendomen eller den som är dödsbodelägare ska enligt 20:6 ärvdabalken lämna uppgifter om boet. Skatteverket ska enligt 20:9 ärvdabalken se till att en bouppteckning förrättas och kan utfärda vite eller förordna en lämplig person att föranstalta om bouppteckningen.

Arvskiftet förrättas vanligen av arvingar och testamentstagare, se 23:1 ärvdabalken. Det finns möjlighet för dig enligt 23:5 ärvdabalken att begära en skiftesman för att se till att det går rätt till. Arvode och ersättning till denne betalas av dödsboet.

Jag skulle börja med att se till att en bouppteckning genomförs. Under bouppteckningen ska det framgå att din syster genom gåva har fått förskott på arv, och att du begär ut din laglott. En bouppteckning måste som sagt göras och i sista hand kommer Skatteverket se till att det görs. Kostnader som har att göra med bl.a. begravning, bouppteckning, skiftesman och andra kostnader i anledning av någons bortgång betalas normalt av dödsboet, dvs. ur den kvarlåtenskap som den avlidne lämnat efter sig.

Vill du ha ytterligare juridisk rådgivning är mitt råd att du vänder dig till en erfaren jurist som är specialiserad på området. Du kan få hjälp med att boka tid direkt via vår hemsida.

Med vänliga hälsningar
Anna BerglundRådgivare