Förskott på arv

Har två döttrar. Den ena dottern med familj vill överta mitt hus.

Kan jag ge huset i förtida arv mot vederlag till de två barnen. Går det överhuvudtaget? Hur fungerar det i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om det vederlag din dotter betalar understiger marknadsvärdet på huset, utgör mellanskillnaden (mellan vederlag och värde) ”förskott på arv”, 6:1 Ärvdabalken.

Att du ger din ena dotter ett förskott på arv innebär inte att du måste ge även din andra dotter ett förskott. Istället kommer man vid beräknandet av dina döttrars ”arvslotter” (dvs det respektive barn kommer att ärva efter dig) i ditt dödsbo, ”lägga till” det värdet som om något förskott aldrig hade gjorts, 6:5 Ärvdabalken. Därefter delas dödsboet lika mellan arvstagarna, 2:1 2st. Den dotter som fått förskottet är sedan skyldig att räkna av det värdet som utgjorde förskott på arv från sin lott, men skulle förskottet överstiga arvslottens värde är dottern i fråga inte skyldig att ”betala tillbaka” något (om inget annat har bestämts), 7:2 och 6:4 Ärvdabalken.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda DybergRådgivare