Förskott på arv

Min mans ena barn ska köpa hus och behöver ett kapitaltillskott. Kan vi skjuta till beloppet som ett förtida arv? Bör vi göra någon särskild skrivning i samband med gåvan? Det finns bara särkullebarn i familjen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När en förälder ger en gåva till sitt barn anses detta som huvudregel vara ett förskott på arv om inget annat har föreskrivits enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB) se här. Enligt 6 kap. 2 § 2 st. ÄB anses inte sedvanliga gåvor av mindre värden vara förskott på arv. Vad en make av sitt giftorättgods ger till sitt styvbarn anses också som huvudregel vara förskott på arv enligt 6 kap. 7 § ÄB.

Det finns alltså en presumtion att gåvor till bröstarvingar skall anses som förskott på arv, men vill ni för tydlighetens skull kan ni även skriva att tillskottet skall ses som ett förskott på arv.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare