Förskott på arv

Hej,

Min mor äger en lägenhet som är betald, då hon i sin tur ärvt den av sina föräldrar (alltså min mormor och morfar) Marknadsvärdet på denna lägenhet ligger på ca: 1,5 miljoner. Kan jag köpa denna lägenhet av henne för vilket belopp som helst? Jag har en bror som min mor inte vill ska få ta del av hennes tillgångar, då han är missbrukare. Min mor är skild från min far sedan många år. Sammanfattningsvis: Jag menar alltså kan jag köpa lägenheten för tex. 50 000 kr utan att min bror kan göra något åt det rent juridiskt denna dag hon dör? Hälsningar Sophia

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Din mor kan sälja lägenheten till dig till det pris hon behagar utan att din bror kan hindra det. Vid din mors frånfälle kan en tidigare försäljning av egendom till underpris dock komma att betraktas som ett förskott på ditt arv.

Vid fördelning av din mors kvarlåtenskap kommer då prisskillnaden mellan köpeskillingen och lägenhetens marknadsvärde att adderas till värdet av kvarlåtenskapen. Därefter görs en delning av arvet utifrån detta värde av kvarlåtenskapen. Från din arvslott kommer då ett belopp motsvarande mellanskillnaden mellan lägenhetens marknadsvärde och köpeskillingen att dras av.

Detta kan åskådliggöras med ett exempel. Antag att A har två barn, B och C. När A är i livet säljer A en lägenhet till B för 50 trots att lägenhetens marknadsvärde uppgår till 200. Vid A:s frånfälle uppgår A:s kvarlåtenskap till 1 000. När arvet efter A ska fördelas mellan B och C adderas 150 till A:s kvarlåtenskap (200-50). Summan av det som ska fördelas mellan arvtagarna uppgår därmed till 1 150. Eftersom B anses ha fått ett förskott på sitt arv till ett belopp av 150 har B inte rätt att återigen utfå detta belopp vid arvskiftet. Vid fördelningen av arvet kommer därför B ha rätt till 425 (1150/2=575. 575-150=425) och C:s arvslott kommer att uppgå till 575 (1150/2=575).

Detta kan undvikas genom att din mor skriver testamente och därigenom åsidosätter den legala arvsordningen (som innebär att bröstarvingar ärver med lika rätt). Friheten att testamentera sin kvarlåtenskap begränsas dock av den sk laglotten. Den innebär att en bröstarvinge alltid har rätt att utfå åtminstone halva sin laglott. Om din mor endast har två bröstarvingar kommer din brors laglott därför att utgöra ¼ av din mors kvarlåtenskap.

Lycka till, hoppas att du har fått klarhet i din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare