Förskott på arv

Jag är enda barnet till mina föräldrar. 3 år innan min mor gick bort skrev hon ett testamente där ett av barnbarnen får ärva. Måste gåvor som jag fått av mina föräldrar innan detta testamente skrevs räknas som förskott på arv? Vad jag förstår så är syftet med förskott på arv att det ska bli rättvist mellan fler barn, men om det inte fanns andra barn så var ju inte mina föräldrars syfte att det skulle vara förskott på arv. Kan jag bevisa att gåvor till mig inte var förskott på arv eller finns det något liknande rättsfall som jag kan åberopa?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Regeln om förskottsarv har inte endast som ändamål att fördela arv rättvist mellan flera bröstarvingar. Förskottsarv inverkar även på andra områden inom arvsrätten och däribland beräkningen av den s.k. laglotten (dvs. den del av arvlåtarens förmögenhet som han eller hon inte kan förfoga över genom testamente). Därför gäller regeln om förskottsarv även i det fallet då bröstarvingen inte har några medarvingar.

En första förutsättning för att regeln om förskott på arv ska vara tillämplig är att det handlar om en gåva som getts till bröstarvingen. Om det istället för en gåva handlar om en benefik prestation (exempelvis försäljning till underpris, betalning av skuld eller dylikt) är huvudregeln att även detta ska räknas som en gåva i lagens mening. Om det som du har fått av dina föräldrar inte har karaktären av en gåva eller benefik prestation, finns det en möjlighet för dig att framgångsrikt hävda att överlåtelsen inte utgör förskott på arv.

En andra förutsättning för att regeln om förskott på arv ska vara tillämplig är att arvlåtaren inte avsett att gåvan inte skulle utgöra förskott på arv. Det krävs inte att arvlåtarens avsikt ska kunna utläsas från någon slags formell föreskrift. Istället räcker det att arvlåtarens avsikt går att utläsa från omständigheterna runtomkring överlåtelsen eller efter att den ägt rum. Om t.ex. arvlåtaren samma dag som han överlåtit en jordbruksfastighet till en av sina bröstarvingar, samtidigt till sina andra bröstarvingar överlåter tomter som avstyckats från fastigheten, kan denna omständighet tyda på att arvlåtaren avsett att gåvan inte skulle utgöra förskott på arv. Arvlåtarens avsikt eller omständigheterna som kan användas för att tolka dennes avsikt behöver inte ha framkommit i och med överlåtelsen. Om arvlåtaren först flera år senare säger att gåvan inte är ett förskott på arv, är det alltså det som gäller.

Tyvärr finns det inte särskilt många rättsfall från överrätterna på det här området och de fall som kommer upp till bedömning tenderar att vara säregna. Det är alltså svårt att dra några generella slutsatser utifrån dem.

Sammanfattningsvis, för att du ska nå framgång med att hävda att det du fått av dina föräldrar inte utgör förskott på arv bör du alltså visa att:

1) det inte rör sig om en gåva eller benefik prestation, eller att,

2) dina föräldrar inte hade för avsikt att det du fått skulle utgöra förskott på arv, vilket kan framgå av omständigheterna runtomkring eller efter överlåtelsen

Hoppas att jag lyckats svara på dina frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare