Förskott på arv?

I testamentet efter min mor anges att jag inte skall ha del av kvarlåtenskapen om jag inte kräver min laglott. Det anges också att avräkning skall ske av förskott av arv på 100.000 kr. Hälften av den summan erhöll mina två barn. Är gåva till barnbarn att räkna som förskott till bröstarvinge? Min bror och hans barn erhöll också penningmedel vid samma tillfälle. Skall det som räknas dom förskott tas upp som tillgång i boet? Om gåva ej skall räknas som förskott, vilken dokumentation skall finnas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Bestämmelserna om arv regleras i ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1

Jag förstår dina frågor på detta sätt:

1. Räknas barnbarn som bröstarvingar?
En bröstarvinge är i första hand en persons son eller dotter. Om sonen eller dottern är död är räknas istället barnbarnen som bröstarvingar till deras . I ert fall är du bröstarvinge till din mor och dina barn är inte det. Dina barn skulle däremot bli bröstarvingar till din mor om du skulle gå bort före henne.

2. Är gåva till barnbarn att räkna som förskott på arv?

Dina barn är inte bröstarvingar till din mor och en gåva till någon som inte är bröstarvinge ska som huvudregel inte räknas som förskott på arv. Undantaget till denna regel är om någonting annat föreskrivits genom exempelvis testamente, gåvobrev eller att det med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett (6 kap 1 §).

Av informationen framgår att din mor i testamentet angav att den summa ni fick ska räknas av. Jag tolkar det som att hennes avsikt var att pengarna som dina barn fick ska räknas av som förskott på arv vilket gör att undantagsregeln istället blir tillämplig och gåvan då ska räknas som förskott på arv.

3. Vad krävs för att gåva till bröstarvingar inte ska räknas som förskott på arv? Ska din bror och hans barns penninggåvor avräknas som förskott på arv?

Enligt huvudregeln ska din brors gåva avräknas som förskott på arv och gåvan till dina brorsbarn ska inte göra det. För att en gåva till bröstarvingar inte ska utgöra förskott på arv krävs att det är uttryckligt sagt genom exempelvis testamente/gåvobrev eller att det med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett.

Det innebär att om det som i ert fall finns ett testamente (eller gåvobrev) som säger att en gåva inte ska utgöra förskott på arv så kommer inte gåvan att göra det. Men även om det inte uttryckligen sägs i testamentet eller genom annan dokumentation att din bror och hans barns arv inte ska avräknas tittar man även på om det finns andra omständigheter som kan tala för att arvet ska avräknas. Exempelvis genom att undersöka om det finns skäl att anta att er mor ville att ni skulle få olika stora andelar av arvet.

4. Ska en gåva som utgör förskott på arv tas upp i bouppteckningen?

En gåva som utgör förskott på arv ska tas upp i bouppteckningen. Annars behöver den inte göra det.
I ditt fall ska alltså penninggåvan du och dina barn fick av din mor tas upp i bouppteckningen.

Jag kan inte svara på om din bror och hans barn gåvor ska göra det eftersom jag inte, utifrån informationen i frågan med säkerhet kan svara på om pengarna de fick utgör förskott på arv eller inte.

Om du skulle behöva ytterligare hjälp med tolkning av testamentet eller har andra frågor är du självklart välkommen att återkomma så ger vi dig ett prisförslag för vidare arbete eller förmedling av en juristkontakt inom arvsrätt.

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare