Förskott på arv

Vi står inför en bodelning. Mamma har skrivit ett tydligt testamente samt angett i ett gåvobrev (2013-02-18) att fastigheten är en gåva till två av tre barn. I gåvobrevet framgick tyvärr inte i texten att gåvan inte var ett förskott på arv, men detta har sedan intygats av den juridiska person som skrev gåvobrevet, samt mammas sambo som var med när gåvobrevet skrevs. Vår jurist som ska göra bodelningen säger att hon inte kan besluta, då min andre bror yrkat på att huset ska antingen gå tillbaka eller att gåvan ska ses som ett förskott på arv. Den som skrev gåvobrevet har både muntligt och skriftligt intygat vad som var mammas vilja med huset. Det finns många kränkande mejl sparade från vår bror till mamma, de var ständigt ovänner, och detta föranledde också testamentet och gåvobrevet. Om min bror vill driva ärendet till tingsrätten för beslut, har jag och min andre bror någon chans att vinna målet...så att huset inte räknas in i bodelningen som förskott på arv eller går tillbaka på något sätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline.

Regler om arv återfinns i ärvdabalken. I 6 kap 1 § står det att en gåva som arvslåtaren gett bröstarvinge under livstiden skall räknas som förskott på arv om inte annat föreskrivs. Har inget föreskrivits krävs det att det med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett att gåvan inte skulle vara förskott. Det blir alltså en ren bevisfråga som domstolen får ta ställning till. Det som talar till din fördel är att din mors vilja torde kunna styrkas av den som författat gåvobrevet. Det som talar emot är varför personen inte skrivit in det.

Det är svårt att ge ett konkret svar på din fråga, som du säkert förstår.

Lycka till,

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare