Förskott på arv

Hej, Min far och mor skrev i sitt testamente, att allt mellan min helbror och mig skulle delas lika. Jag har en äldre halvbror på mors sida. Föräldrarna ägde ett radhus och ett landställe. Radhuset idag värt 3 miljoner och landet 6 miljoner. Mor dog 2006 och far 2012. 1981 får min helbror landet som gåva, det står inget om förskott på arv, tomten då värderad till 50.000 kr, min bror fick en revers på summan att betala. Jag skulle då vara självklar, att få ärva radhuset enligt mina föräldrar, men inget skrevs. Mina föräldrar ville då också, att min halvbror inte skulle få ärva någon fastighet. Mina föräldrar hade full nyttorätt landställe och bodde på landet som tidigare, och aldrig min bror. När mor dog 2006, hotar min bror mig med; att om inte han får landet så bryter han kontakten med mig. Far säger; att min bror är så snäll, så att jag får radhuset med lösöre, men inget skrivs ner fast jag ber om detta. 10 dagar före fars död, sätter min bror polisjakt på mig, och får min mycket sjuka far att skriva ett gåvobrev på halva radhuset. Snabbt ordnar brodern en lagfart på detta. Landet är värt mycket idag, nya Lidingö/nära Vaxholm. Tomten går att avstycka och min bror har under sin sjukpension byggt ett hus på 200 kvm, far betalade allt material, som är av mycket hög standard. Min bror tog fars bil och allt lösöre, när jag satt vid min fars dödsbädd. Min bror fick också min halvbror, att skriva under ett belopp på 100.000 kr 2006, och med texten, att min halvbror var nöjd med detta. Det avtalet vidimerades av personer, som min halvbror aldrig träffat. Vad gör jag??? Min bild är, att det inte finns något rättsskydd. Min bror är kriminell, fuskar med sjukskrivning Försäkringskassan i 20 år, har handikappstillstånd men kan bygga ett hus och ensam segla. Hoppas, att någon kan hjälpa mig. Advokaterna jag konsulterat, får inte ihop hur mycket min bror lurat av alla. De går bara efter vad som skrivits, och tycker ett gåvobrev på en dödsbädd med darrig stil är OK. Min far ber mig om ursäkt på dödsbädden, men min bror förhindrar mig att få vara ensam med far tills far är i koma, då går min bror och hans nyblivna man. Min bror gifter sig dagen före gåvobrevet radhus. Verkar allt konstigt, det är sjukt. Vad har jag rätt till? Värde halva landstället 2006, när mor dog? Halva lösöret? Knappt halva radhuset (halvbror en del)? Om ni kan hjälp mig, är ni bättre än s.k. status advokater, som har kostat mig så mycket pengar och inget händer. Tappat min tro på advokaters kunskap och våra lagar. Kan man lura allt och alla, som min bror?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag förstår din fråga som följer:

1. Kan dina föräldrar ge din bror dessa gåvor utan beaktande av ditt framtida arv?

2. Är dessa gåvor att anse som förskott på arv?

3. Hur ska dessa gåvor värderas?

4. Finns det någon möjlighet för övriga arvingar att ta del av de gåvor som din bror fått?

1. Det står en person som har full äganderätt fritt att skänka eller sälja egendomen till vem han eller hon vill. Denne behöver inte beakta framtida arvingars eventuella arv. Dina föräldrar kan alltså ge all sin egendom till din bror utan att du kan göra något åt det, så länge föräldrarna är i livet.

2. De gåvor som din bror fått av dina föräldrar är att anse som förskott på arv om inget annat särskilt nämnts eller om det framgår av omständigheterna i övrigt att gåvan inte är att anse som förskott på arv. Detta framgår av 6:1 ärvdabalken. Det finns inte heller någon tidsgräns för hur långt tillbaka i tiden det gåvorna ska medräknas som förskott på arv vilket innebär att alla de gåvor din bror fått ska ses som förskott på arv.

3. Som huvudregel ska gåvorna värderas utifrån värdet vid gåvotillfället enligt 6:3 ärvdabalken.

4. Ja, vid beräkningen av kvarlåtenskapen ska förskottets värde tilläggas denna innan beräkningen görs enligt 6:5 ärvdabalken. För det fall att förskottet överstiger mottagarens arvslott blir arvingen inte återbetalningsskyldig om det inte avtalats särskilt om detta enligt 6:4 ärvdabalken. Detta gäller dock inte om din bror genom att mottaga dessa gåvor kränker din rätt till laglott. Om så är fallet så kan du inom ett år väcka talan om din rätt till laglott enligt 7:4 ärvdabalken.

Sammanfattning: Dina föräldrar kan ge din bror vilken egendom de vill så länge de är i livet men om dessa gåvor kränker din rätt till laglott så kan du väcka talan därom och få jämkning och därigenom tvinga din bror att återbetala en del av gåvorna till dödsboet och i förlängningen till dig,

Ärvdabalken hittar du här.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor och om du har några ytterligare eller om det är något som är otydligt så är du välkommen att kontakta mig på min mail, robert.lindstrom@lawline.se

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare