Förskott på arv

Hej, har försökt tyda ärvdabalken 6 kap. men blev icke klokare. Fråga ; Gift, äldre par med 3 gemensamma nu vuxna barn och förälder vill nu ge bort sin fastighet till ett av barnen under sin levnad men vill inte att det ska utgöra förskott på arv, är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ärvdabalken trädde i kraft i slutet av 1950-talet och kan därför av bland annat språkliga skäl vara svår att läsa.

Enligt 6:1 ÄB ska en gåva som en bröstarvinge (föräldrars barn) får under arvlåtarens (i detta fallet det gifta paret) räknas som förskott på arv om inte annat föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Det vill säga, om det framgår av ett gåvobrev eller testamente att fastigheten inte ska utgöra förskott på arv så gör det inte det.

Hoppas detta hjälpte!

Hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare