Förskott på arv

Hej. Vi har två barn. Det ena behöver låna pengar av oss i samband med ett husköp. Vår tanke är att detta skulle vara ett förtida arv. Hur formulerar vi detta på papper så att vi täcker in allt och att det blir rätt om och när vi går bort gentemot det andra barnet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken presumeras gåvor till bröstarvingar vara förskott på arv om ingenting annat anges vid gåvotillfället.

När pengar skall ges som förskott på arv rekommenderas det att denna avsikt klart och tydligt framgår. Vanligtvis skrivs ett gåvobrev i vilket det antecknas att gåvan skall utgöra förskott på arv. Vid skrivandet av ett sådant brev är det bättre att ta upp för mycket information än för lite. Det kan vara värt att nämna hur gåvan skall ges och vilka avsikterna är. Brevet tjänar till att undvika oenigheter I framtiden.

Lagen ställer inga krav på hur gåvobrevet utformas men nedan följer en formulering som kan tjäna som inspiration. Viktigt är att tydligt ange att gåvan är avsedd just som förskott på arv.

"Jag/Vi, [namn], överlåter härmed såsom gåva till, [namn], följande [...].

Gåvan skall utgöra förskott på arv."

Normalt skriver de inblandade under och datum anges. Det finns som ovan nämnts dock inga krav på hur gåvobrevet skall utformas.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare