Förskott på arv

Om min mor säljer aktier som hon köpt innan äktenskapet med sin man (ej min far) och ger pengarna till mig, ses det som ett förskott på arv om jag använt pengarna till bil och bostad?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Inom arvsrätten presumeras att alla gåvor som arvlåtaren ger en arvinge är att se som förskott på arv enligt Ärvdabalken 6:1 (länk https://lagen.nu/1958:637#K6 ). Detta innebär att som huvudregel är alla gåvor som du får av din mor under hennes livstid är att se som förskott på arv, oberoende vad du väljer att använda gåvorna till.
Din mor kan dock bryta denna huvudregel genom att uttrycka att den gåvan du får inte ska ses som förskott på arv, något som kan göras direkt vid gåvotillfället eller i ett testamente.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare