Förskott på arv

min farmor och farfar nog nyligen, och min far ärver dem nu. min far är omgift med en ny kvinna som inte är min mor, jag är särkullsbarn till min far, då han har ett nytt barn med sin nya fru. Har jag någon rättighet att begära ut förskott på arv som barnbarn till farmor och farfar ,nu när min far ärver fastigheter, pengar och skog från min farmor och farfar? Sådan att min far och hans nya fru inte gör slut på hela arvet i förskott.

Lawline svarar

Hej Annica,

Det finns ingen möjlighet att kräva ut ett arv i förskott. Din far har rätt att disponera över det han nu ärvt som han vill och du har rätt till dessa  tillgångar först när din far går bort  (se bland annat ÄB 1:1 http://www.lagen.nu/1958:637).

Louise BjartellRådgivare