Förskott på arv

Hej, Jag känner en person som sålt sitt hus och fått en del pengar för det. Personen i fråga har 2 döttrar varav den ena inte haft kontakt på många, många år och kvinnan som sålt sitt hus vill helst inte att hon ärver något. De pengarna hon fått för huset är hon väldigt givmild med och ger presenter och småsummor till sitt andra barn och dennes barnbarn. Gör hon något fel? Om hon skulle gå bort pga ålderdom - blir barnen då återbet. skyldiga? Hur mycket skall den andra dottern ha?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Gåvor som en arvlåtare ger till sin bröstarvinge (dottern) under sin livstid räknas som huvudregel som förskott på arv. Detta är dock bara en presumtionsregel, vilket innebär att presumtionen kan brytas genom ett testamente eller genom att det framgår av omständigheterna i det enskilda fallet. Jag rekommenderar att personen i fråga upprättar ett testamente där det framgår att pengarna inte ska ses som förskott på arv. Viljeförklaringen kan också ske muntligen. Då föreligger dock risken för bevissvårigheter om det skulle uppstå en tvist vid arvsskiftet. Allt detta framgår av ärvdabalken 6 kap. 1 §.

Gåvorna till barnbarnen räknas inte som förskott på arv om det inte uttryckligen föreskrivits när gåvan gavs. Presumtionen vad gäller barnbarnen är därmed den omvända.

Om det inte kan bevisas att pengarna inte ska ses som förskott på arv så aktualiseras ärvdabalken 6 kap. 4 §. Denna paragraf föreskriver att dottern ska avräkna förskottet från sin arvslott, men att hon som huvudregel inte är skyldig att betala tillbaka något om arvslotten inte täcker förskottet.

Den andra dottern har dock en ovillkorlig rätt till sin laglott, d.v.s. halva arvslotten. Om gåvorna resulterar i att den andra dottern blir helt lottlös så aktualiseras det förstärkta laglottsskyddet i ärvdabalken 7 kap. 4 §. Regeln omfattar gåvor som getts ”på grund av dödsfallet”, d.v.s. strax innan arvlåtaren avlider eller när arvlåtaren trodde att denne snart skulle avlida. Mottagaren av gåvorna kan i så fall bli återbetalningsskyldig upp till den summa som motsvarar storleken på den laglott som dottern skulle ha fått om gåvorna inte getts.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare