Förskott på arv

För 15 år sedan fick min far genom gåva överta aktier i ett bolag som ägdes av min farfar.

Enkelt gåvobrev upprättades och insändes då till tingsrätten. När gåvobrevet var registrerat kom min farfar på att han villa ha betalt för aktierna. Min pappa erlade ersättning för aktierna till farfar.

Nu har min farfar avlidit och min pappas syskon gär gällande att gåvan av aktierna var ett förskott på arv.

Hur skall man tolka detta; först gåva och sedan betala för dem.

Vad gäller då enligt ovanstående?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Enligt 6 kap. 1 § ÄB ska det som din farfar gett din far genom livstiden avräknas som förskott på arv. Om din farfar inte skrivit något annat i gåvobrevet ska det alltså presumeras som förskott på arv.

Det som karakteriserar en gåva är egendom som överlämnas utan något vederlag. Det faktum att din pappa senare fick betala för aktierna gör att aktierna inte ses som en gåva i lagens namn. Så egentligen har din pappa inte fått något gåva och det ska inte heller avräknas som förskott på arv. Problemet här kan bli att bevisa att din pappa har betalt aktierna om det exempelvis skulle saknas kvitton eller liknande som kan styrka betalningen. Den handling som finns registrerad hos tingsrätten talar emot din pappa och han behöver kunna styrka att han inte fått någon gåva.

Om det är något i svaret som är oklart hänvisar jag till kommentarsfältet nedan. Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare