Förskott av arv eller testamenterad gåva?

Kan man testamentera något, t.ex. sina smycken, till sin dotter och skriva att de ej ska inräknas i arvslotten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Ärvdabalken ska vad man under sin livstid gett en bröstarvinge (t.ex. sin dotter) avräknas som förskott på dotterns arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits. Du kan alltså skriva att smyckena inte ska ingå i arvslotten och därmed inte påverka storleken på hennes arv sen.

Sedvanliga gåvor ska aldrig avräknas från bröstarvinges arv om värdet på gåvorna inte står i missförhållande till givarens villkor.

Om smyckena inte är väldigt värdefulla kan du alltså ge din dotter dem i gåva när som helst utan att det ska påverka storleken på hennes framtida arv. Men om de är värdefulla är det säkrast att uttryckligen skriva att de inte ska ingå i arvet.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare