Förskott av arv

Hej!

Vår mamma kommer att få flytta till ett särskilt boende inom snar framtid. Eftersom vi varit tre syskon, en är avliden, så undrar nu jag och min bror vad som gäller då vi behöver avyttra lite möbler odylikt vid flytten. Måste min avlidne brors barn informeras eller vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom er mor ännu är i livet får möblerna bara avyttras med en av henne utfärdad fullmakt, därefter kommer pengarna rent juridiskt tillfalla henne. Vid er mors frånfälle träder din brors barn in i hans ställe enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalk (1958:637) (ÄB). Om någon av er fått en gåva av er mor innan hennes frånfälle skall detta sedan avräknas på arvet om inget annat anges enligt 6 kap. 1 § ÄB.

Du hittar ärvdabalken här.

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare