Förskingring av dödsboegendom

Hej! Min bror gick bort denna sommar och jag och mina 2 syskon är dödsbodelägare. Jag valde en vän som ombud,han har dessutom utgett sig för att vara jurist fast han inte är det på riktigt,Det har jag tagit reda på nu,Jag fick fullmakter från mina syskon att ordna bouppteckningen,jag gav fullmakt till min vän så att han skulle betala alla räkningar,sitt arvode,det fanns ca 200.000kr på min brors bankonto,vad jag kan se har min vän gjort en överföring på 45.000kr från min brors bankonto till min väns fru.Jag har dessutom fått ett betalningskrav från Fonus på begravningen på 15.000kr som inte har blivit betalt,Jag har inte heller fått någon redovisningen så att jag kan se att alla räkningar faktist är betalda.Jag har beställt kopia på bouppteckningen från Skatteverket. Jag vill ha rådgivning om vad jag ska göra? Är rädd för att jag har blivit utsatt för ett bedrägeri/förskingring.Jag har rättskydd i min hemförsäkring gäller den för sånt här? Mvh Jan Eriksson

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som du säger finns det möjlighet att du har blivit utsatt för förskingring. Detta brott (se 10 kap. 1 § Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700) förutsätter att någon exempelvis genom avtal på något sätt hanterar annans egendom eller pengar men tillägnar sig eller gör något annat tillåtet med egendomen samt att det uppstår vinning för den förskingrande (eller annan) och skada för den egendomen tillhör. Om din vän har flyttat över pengar från din brors bankkonto till sin fru utan att ersätta pengarna eller att det rörde hans arvode eller dylikt (Kort sagt: Om det föll utanför fullmakten) rör det sig om förskingring. Av din fråga framgår att det dessutom kan röra sig om mer pengar.

Eftersom det finns risk att det rör sig om ett brott är förstås en möjlighet att polisanmäla det. Den som har begått ett brott och blir dömd, är även ersättningsskyldig för den skada som har orsakats. Vanligen kommer dessutom åklagaren att driva skadeståndsanspråket, så det skulle du inte behöva sköta själv. Om det nu ändå inte skulle bli så att åklagaren drev ditt anspråk, skulle säkerligen rättsskyddet täcka åtminstone en del av kostnaderna för att driva målet. Det bästa du kan göra är att höra av dig till försäkringsbolaget och fråga hur mycket som täcks och så vidare, men att ersättning kan fås till en del är nästan självklart. Det kan även vara bra att veta att den som "förlorar" rättegången som huvudregel ersätter motparten för rättegångskostnaderna, så det kan även täckas på den vägen.

Sammanfattningsvis:
Det verkar röra sig om förskingring. Du kan polisanmäla det inträffade, och om det går till rättegång driver åklagaren även skadeståndstalan.

I första hand kan det dock vara bra att konfrontera din vän med vad du vet. Om han inte kan komma med en rimlig förklaring till vad som har hänt, kan du naturligtvis försöka få honom att betala tillbaka pengarna självmant.

Lycka till! Om du undrar något mer är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare