FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/06/2014

Försenad lagfartsansökan

Hej Kan en köpare av fastighet strunta i att söka lagfart och sen söka lagfart på fastighet efter 22 år och få det beviljat?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om lagfart finns i Jordabalken (JB), här.

Lagfart är endast en formell registrering och det ändrar inte giltigheten i ett fastighetsförvärv. Att en köpare således försuttit tiden för ansökan har som utgångspunkt ingen annan effekt än den att man kan med vitesföreläggande bli anmodad av inskrivningsmyndigheten att inkomma med en ansökan, se JB 20:3.

Vad som kan vara viktigt att veta är dock att den som faktiskt har lagfarten har möjlighet att göra inteckningar i fastigheten och få ut pantbrev. Denne kan även sälja fastigheten vidare och du har då risk att förlora fastigheten till en person som med stöd av dessa nya köpehandlingar söker lagfart innan dig. Det är alltså för din egen skull mycket viktigt att du skaffar dig lagfart så att du inte riskerar att bli av med din fastighet eller dylikt. Så länge du har alla de handlingar som behövs kommer du få din lagfart beviljad.

Jag råder dig att söka lagfart så snart som möjligt och även för säkerhets skull kolla uppgifter om eventuella nya pantbrev i fastigheten hos inskrivningsmyndigheten.

Lycka till!

Denise PetersRådgivare