Försenad inflyttning och grund för uppsägning av förhandskontrakt till bostadsrätt

Hej! Jag och min son har skrivit på ett förhandsavtal för köp av nyproducerad bostadsrätt i Stockholm. Uppfört av byggföretaget SSM. I avtalet står att upplåtelsetidpunkten är beräknad till 20180910-20180924

Nu har förmedlande mäklare hört av sig och berättat via mail att inflytt blir 2020 Q1. Har jag någon möjlighet att dra mig ur kontraktet eftersom tidpunkten för inflytt är rejält framflyttad?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du inte får tillträda lägenheten i rätt tid när nyproduktionen ska tillträdas första gången och om dröjsmålet inte beror på dig, har du rätt till skälig nedsättning av årsavgiften för den tid du inte kan använda lägenheten. Om förseningen är av väsentlig betydelse får du frånträda bostadsrätten (7 kap. 3 § bostadsrättslagen).

En försening på över 14 månader torde anses utgöra väsentlig betydelse. Jag är övertygad om att det är skäl nog för att säga upp förhandsavtalet. Om ni meddelar motparten om uppsägningen ska ni även ha tillbaka vad ni betalat i handpenning eller liknande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare