Försenad förlovningsring

Hej, Jag undrar om jag har rätt att häva ett köp.

I början av april beställde jag en förlovningsring av en guldsmed. Denna är designad enligt mina önskemål. Vid beställning angav guldsmeden i fråga en leveranstid på 4-6 veckor. Jag har därefter varit i kontakt med guldsmeden 2 ggr om hur det går med leveransen och har då inte fått något nytt besked överhuvudtaget. Första gången tog hon upp att det varit mycket röda dagar (vilket inte fanns med i "4-6veckors leveranstid"-noteringen, att röda dagar skulle spela in). Det senaste var bara att en beställd sten skulle levereras till henne och därefter skulle hon skicka vidare ringen till juvelfattaren.

På torsdag har det gått 11 veckor sen beställning och jag känner nu att jag bara vill häva köpet och gå till en annan guldsmed eller smyckesbutik och beställa en annan ring. Jag orkar helt enkelt inte vänta länger.

Har jag någon sorts laglig rätt att häva köpet? Eller måste jag betala och hämta ut den beställda ringen i fråga, trots försenad leveranstid på X antal veckor?

Bortsett från detta, om jag vid hämtning av ringen inte känner mig nöjd, att jag helt enkelt inte vill ha den, har jag då rätt att inte köpa ringen? Har betalat en handpenning.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en säljare levererar en vara för sent eller inte levererar varan alls är säljaren i dröjsmål med leveransen. Du som köpare har då rätt att:

hålla inne betalningen som säkerhet för varan;
kräva att säljaren slutför köpet och levererar varan. Säljaren behöver inte leverera varan om det det finns något som förhindrar leveransen som säljaren inte har möjlighet att lösa; eller
häva köpet om dröjsmålet är av så kallad väsentlig betydelse. Om varan är tillverkad eller framtagen särskilt för köparen måste syftet med köpet vara förlorat för att köparen ska kunna häva köpet.

Du skriver att du har designat en förlovningsring och möjligheterna för dig att häva köpet är små om inte dröjsmålet är av väsentlig betydelse. Exempelvis att ringen levereras dagen efter förlovningen/bröllopet. Du bör istället kontakta guldsmeden och kräva att ringen färdigställs. Går ej detta bör du kontakta konsumentvägledaren i din kommun för mer hjälp.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare