Försäljning av testamenterad egendom.

Min bror dog och hade skrivit ett testamente där viss kvarlåtenskap såsom skog och mark skulle tilldelas oss syskon. Min äldsta bror har dock köpt stora delar av marken osv. av han som dog. Detta gjordes 2009-2010 då min bror var i mycket dåligt skick och hans gode man hade hand om allt. Hans gode man var hans sambo. Min fråga lyder skall det min bror köpt av min döende bror genom hans sambo dvs gode man tillfalla oss andra syskon rots att det är sålt? Eller har vi blivit "lurade" . Sambon tar över och äger all övrig klarlåtenskap medan vi syskon skulle dela på skog och mark. Kan man gå in och sälja det som är testamenterat eller gäller testamentet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Eftersom det rör sig om arv samt om försäljning av testamenterad egendom så finner vi reglerna i ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637).

Som jag förstår det hade din bror inte några barn, han hade en sambo och ni är ett antal helsyskon som han har testamenterat till. Jag utgår vidare ifrån att ni inte har några föräldrar i livet som kan ärva din bror.

Vem som har arvsrätt.

Huvudregeln är att om er bror inte hade några barn, var gift eller hade föräldrar i livet så ska ni syskon ärva honom, ärvdabalken 2 kap. 2 §. Er brors sambo har ingen arvsrätt efter brodern, hon kan bara ärva om han har testamenterat övrig kvarlåtenskap till henne.

Samboförhållandets upphörande.

Eftersom samboförhållandet upphör vid broderns död så kan en bodelning göras om den efterlevande sambon begär det, i annat fall ska broderns egendom före bodelning gå till er syskon. Vid ev. bodelning kan endast gemensam bostad och bohag ingå, värdet av denna ska då delas lika eller efter överenskommelse. Detta innebär att den efterlevande sambon endast "ärver" er brors egendom om han har testamenterat all övrig kvarlåtenskap till henne, i annat fall tillfaller kvarlåtenskapen er syskon att dela på.

Sälja testamenterad egendom.

Enligt lag är det endast sina barn man inte kan göra arvlösa, alla andra arvtagares "arv" kan man testamentera bort eller sälja, ärvdabalken 7 kap. 1 §. Bestämmelserna för testamenten hittar vi i ärvdabalkens 11 kap. Där anges att förordnande angående viss egendom som på något sätt överlåtits, i ert fall sålts, är utan verkan. Detta innebär att då han har sålt egendomen genom sin gode man så har ni som du uttrycker det "lurats", ni har alltså ingen rätt till egendomen som det ser ut nu.

Åtgärd.

Det ni skulle kunna göra är att klandra försäljningen som sambon genomförde för er brors räkning. Vill ni veta mer om en klandertalan kan göras och hur ni då skulle gå tillväga kan ni vända er till vår telefonrådgivning eller kontakta gärna vår samarbetspartner Familjens jurist.

Hoppas ni har fått lite klarhet i er situation.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare