Försäljning av samägd fastighet utan samtycke genom offentlig auktion

Hej!

Vi har en fastighet som ägs av 5 levande personer och en person som utvandrade till USA på 60-talet. Vi vet inget mer om henne!

Vad gör man för att kunna sälja fastigheten/ tomten/?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hur man kan sälja en fastighet som ägs av flera hittar vi i samäganderättslagen.

Utgångspunkten vid fastigheter som ägs av flera är att man ska vara överens om alla åtgärder man vidtar, inklusive försäljning (2 § samäganderättslagen). När man inte är överens finns det dock en möjlighet till en särskild försäljning som då sker genom offentlig auktion. För att ni ska kunna sälja fastigheten genom offentlig auktion behöver ni ansöka om detta hos tingsrätten. Undantag till när en sådan auktion inte får ske är om ni delägare gemensamt har avtalat om ett försäljningsförbud. Vidare finns ett ytterligare undantag som säger att en försäljning inte får ske om en delägare har synnerliga skäl för det (6 § samäganderättslagen). För att sälja fastigheten måste ni med andra ord vända er till tingsrätten och begära en offentlig auktion.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare