Försäljning av samägd bostadsrätt

Hej. I bought an apartment with my sambo previous year. Now our relationship ended and Im living in another apartment temporarily. I would like to buy a new home by myself but the bank told me that my name has to disappear from my current mortgage for giving me a new loan. I talked with my ex and he refuses to sell the apartment. First because we live in Stockholm and it is really hard to find something where to live and second he told me the market value is not good in our area and we have to wait 5-9 months more. I can't economically because i pay the apartment where im living now and the half of my own property (meanwhile he is living there comfortably) and he wants to continue like this 9 months more. My question is what happens if i want to sell and he doesn't? There is not reason for not selling (only that maybe we will not earn any money for the value but i don't mind) I want to finish this because im starting a depression and im only crying every time I think about this. Can he force me to wait? Or I can sell as soon as I want?

Thanks for everything

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hoppas det är okej att jag svarar på svenska.

Om jag förstått det rätt så har du och din sambo gemensamt köpt och finansierat en bostad i Stockholm. Förhållandet har nu tagit slut och du önskar att bostaden säljs, medan din ex. sambo vill bo kvar i minst 9 månader till.

När ett samboförhållande upphör, delas normalt bostad och bohag upp. En bostadsrätt som ägs av båda parter faller under samäganderättslagen. I lagens 6 § framgår det att ena parten kan kräva att egendomen säljs mot den andra partens vilja.

Jag råder dig att ansöka om en bodelningsförrättare hos tingsrätten, det är en advokat som domstolen förordnar som kommer att ge dig råd om hur du ska gå tillväga med bodelning och bostadsförsäljningen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare