försäljning av jordbruksfastighet efter arv

Skulle vilja veta hur det är när man säljer en jordbruksfastighet som man har fått ärvt. Som det är nu så är vi 3 syskon och min bror vill köpa denna fastighet, kommer jag då få betala skatt när han ska köpa denna fastighet fast man säljer inom familjen syskon emellan.

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Jag tolkar din fråga som så att du och dina syskon har ärvt lika del i jordbruksfastighet som din bror nu vill "köpa ut" er ifrån. Eftersom arvsskiftet redan skett och ni erhållit denna egendom så har ni trätt i arvlåtarens ställe enligt kontinuitetsprincipen (inkomstskattelagen 44 kap 21 §) och vid en eventuell försäljning av er del skall ni betala skatt på vinsten.

Eftersom ni har ärvt fastigheten och inte köpt den kommer ert anskaffningsbelopp vara detsamma som arvlåtarens. Ni kommer även att överta omkostnadsbeloppet och enkelt räknat är att vinsten blir det ni säljer fastigheten för minus anskaffningsutgiften och omkostnadsbeloppet.

Det kan tilläggas att jordbruksfastigheter klassas som näringsfastigheter och således kommer 90% att tas upp till beskattning i inkomstslaget kapital enligt inkomstskattelagen 45 kap 33 § 1 stycket.

Jag hoppas att jag har givit dig vägledning i hur din fråga ska besvaras och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att mejla oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare