FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/12/2014

Försäljning av ideell andel i hus

Min sambo och jag tänker köpa huset efter svärfar som gått bort.

De är två syskon kan jag då köpa 50% direkt från min sambos syster som äger halva huset eller måste min sambo först köpa ut sin syster för att sen sälja 50 % till mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Varje person som äger en andel i något, till exempel ett hus, kan sälja andelen hur den vill så länge ägarna inte exempelvis har avtalat att båda måste vara med på det (men inte ens det skulle ju vara ett problem här). Därför är det inga problem för dig att köpa andelen direkt av din sambos syster!

Om det är något mer ni undrar är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare