Försäljning av hus vid separation

Jag och min fd har köpt ett hus tillsammans. Han bor kvar där efter separationen. Nu ligger det till försäljning men han vill inte sälja det längre och har inte råd att köpa ut mig och ta över min del av lånet. Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om ni har köpt ett hus tillsammans och inte har samboavtal utgör detta samboegendom och ska delas lika mellan er vid separation enligt 14 § sambolagen (2003:376). Om ni kommit överens om att han ska ha huset har du rätt att få din andel av huset i pengar. Om han inte har råd med detta kan han tyvärr inte behålla huset själv.

Enligt samäganderättslagen (1904:48 s. 1) 2 § krävs samtliga parters samtycke om man vill vidta en åtgärd som rör den gemensamma egendomen. Varje part har dock rätt att, enligt 6 § vända sig till tingsrätten för att ansöka om att egendomen ska utbjudas till gemensam försäljning på offentlig auktion där en god man kommer att hantera försäljningen enligt 8 §. Tingsrätten får dock inte fatta beslut om försäljning om den andra parten visar synnerliga skäl för att inte sälja egendomen.

Sammanfattningsvis har du rätt till pengar motsvarande hälften av huset, förutsatt att ni inte avtalat om annat. Om han inte har möjlighet att betala detta är det tyvärr försäljning av huset som står närmst till hands.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare