Försäljning av gemensamt bohag och makes samtycke

Hej ! Jag är gift, har en del tavlor i min ägo, köpta innan giftermålet. Tänker sälja några av dom. Min fråga, Behöver jag min frus samtycke till detta ? Vi ligger inte i skilsmässa , och vi lever tillsammans. Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågan om makars egendomsförhållanden behandlas i Äktenskapsbalken som du hittar https://lagen.nu/1987:230.

I ÄktB 7:5 3p framgår att en make inte får sälja makarnas gemensamma bohag utan den andra makens samtycke. Gemensamt bohag definieras som möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet, ÄktB 7:4 2 st. Konst ingår i kategorin ”annat inre lösöre”. Detta gäller även om det rör sig om dyr konst som även kan ses som investeringsobjekt. För att sälja egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål krävs dock inget samtycke, ÄktB 7:4 4 st. Det innebär att tavlor som hänger i exempelvis ett sommarhus kan säljas utan samtycke från andra maken. Om de tavlor du avser att sälja normalt hänger i er permanentbostad behöver du däremot din frus samtycke innan du säljer tavlorna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare