Försäljning av gemensam sambo-bostad utan samtycke m.m.

Min sambo flyttar isär och sålde våra gemensamma bostad utan mitt samtycke. Hon står på köpes kontraktet men det var jag som betalat hyran och lånet till henne genom att överföra pengarma till hennes. Hon vägrar att sälja till mig och anlitat en mäklare som vill att jag signerar medgivandet och flytta. Han meddelade mog att lägenheten är såld när jag var utomlands på ett uppdrag(jobb)Jag vägrar och vill ansöka om bodelning. Min fråga till er: har jag till bodelning annars vinsten

Jag är folkbokförd där och vill betala de 300000 tusen som motsvarar det pris hon vill ha när hon flyttade innan hon ångrade sig. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Sambors gemensamma bostad utgör samboegendom om den förvärvats för gemensam användning, enligt sambolagen 3§, något som ju verkar vara fallet här. Det avgörande är om avsikten med förvärvet var att egendomen skulle användas gemensamt. Detta begrepp innefattar både hyresrätt och bostadsrätt enligt sambolagen 5§ 3p. När ett samboförhållande upphör ska bodelning ske på begäran av ena parten, detta enligt sambolagen 8§. Vid en bodelning ska samboegendomen fördelas mellan er, och detta inkluderar alltså även den gemensamma bostaden enligt 3§, om kravet på avsikten att använda den gemensamt är uppfyllt. Bodelning förutsätter att en begäran framställs av den ena parten. Något krav på skriftlighet för denna begäran finns inte, men det ställs förhållandevis höga krav på tydlighet. Den andra sambon är skyldig att medverka till att bodelning görs. Annars kan bodelningsförrättare förordnas, (detta enligt 26§ sambolagen som hänvisar äktenskapsbalkens regler om bodelning).
Begäran om bodelning skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Följden av att en begäran om bodelning inte görs i rätt tid är att bodelning inte kommer till stånd, vilket kan innebära att den ena parten förlorar sin rätt. Du har alltså rätt till bodelning av er gemensamma samboegendom, men du måste framställa en tydligt begäran om bodelning inom ett år från det att samboförhållandet upphört.
Din sambo har dessutom inte rätt att sälja er gemensamma bostad utan ditt samtycke. Detta framgår direkt ur samlagens 23§ 1p. För att hen ska ha rätt att sälja den krävs ditt skriftliga samtycke. (Observera att kravet på avsikten om gemensam användning måste vara uppfyllt även här.)
Om hen sålt den gemensamma bostaden utan ditt samtycke kan en domstol enligt sambolagen 25§ besluta att köpet skall återgå. Talan om detta måste väckas inom 3 månader från det att du fått kännedom om förfogandet av bostaden.
För vidare rättslig hjälp med situationen hänvisar jag dig att kontakta vår samarbetspartner Familjens jurist.

Mvh,

Elin GustafssonRådgivare