FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2017

Försäljning av gemensam bostad

Hej jag och mitt ex köpte ett hus 2008 och vi står på halva huset var. För 2 år sedan så flyttade jag till en hyreslägenhet och han bor fortfarande kvar i huset. Han verkar inte bry sig så mycket om att kolla efter annat boende precis. Och vi gjorde upp att jag inte skulle betala på lånet eftersom jag skulle betala på hyran på min egen lägenhet. Nu har jag börjat tröttna på att det inte händer något. Vad ska jag göra???

Varför ska jag bo i en lägenhet och han i ett hus och dessutom står jag på halva huset.

Känner att jag vill ha min andra i huset nu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB) ska vid äktenskapsskillnad makarnas egendom fördelas lika mellan dem. Om din exmake vill överta den gemensamma bostaden har du rätt till ersättning motsvarande din del av bostadens värde. När du sager att du vill ha din del i huset antar jag att du vill kunna få ut pengar till det värde som din del av huset motsvarar. Detta kräver troligen en försäljning, vilket är något du och din exmake måste komma överens om att göra eftersom ni båda äger huset. Det spelar ingen roll att endast han betalat på lånen i en period, du har fortfarande lika stor rätt till huset.

Sammanfattningsvis bör du alltså ta kontakt med din exmake och få till stånd en försäljning av huset så att du kan få ut din del av egendomen. Egentligen skulle huset sålts i samband med att ni skiljde er, och om han inte har råd att köpa ut dig ur huset måste en försäljning ske för att du ska kunna få ut dina pengar. Det går inte att tvinga fram en försäljning av något ni båda äger gemensamt, så detta är något ni måste komma överens om.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare