Försäljning av fastighet som erhållits som gåva

Om min ensamma förälder skänker sin fastighet (hus) till oss barn idag, föräldern går bort ett år senare och vi barn säljer fastigheten därefter. Utgår det då någon gåvoskatt eller kommer det att räknas som arv och utgår det i så fall arvsskatt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Såväl gåvo- som arvsskatten är avskaffad i Sverige, enligt 8 kap 2 § inkomstskattelagen. Däremot ska eventuell vinst vid försäljningen beskattas så som inkomst av kapital av den som vid försäljningen äger fastigheten, det vill säga ni barn om ni har erhållit denna i gåva ett år före försäljningen. Det är alltså först vid en eventuell försäljning som det blir fråga om beskattning, vare sig ni övertar fastigheten genom gåva eller genom arv.

Reglerna för att beräkna hur stor vinsten vid försäljningen blir återfinner ni i 44 och 45 kap. inkomstskattelagen. Enligt 44 kap. 21 § inkomstskattelagen inträder ni som fått fastigheten i gåva i den tidigare ägarens skattemässiga situation. Det innebär att som omkostnadsbelopp och så vidare kommer ni att få använda vad det ursprungligen har kostat föräldern att förvärva fastigheten.

22/30 av vinsten vid försäljning av en privatbostadsfastighet är skattepliktig, enligt 45 kap. 33 § inkomstskattelagen. Överskott av kapital beskattas med 30 %, enligt 65 kap. 7 § inkomstskattelagen. (Observera dock att andra inkomster och förluster i kapital kan påverka om det blir ett överskott eller underskott av kapital och därmed den slutliga beskattningen för individen.)

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänligen

Ida WalhagenRådgivare