Försäljning av fastighet när ena ägaren är onåbar

Person separerat från ett samboförhållande.

Eniga i mars om försäljning av vilia som båda är lagfarna ägare till 50/50.

Huset har legat ute till försäljning april-slutet på juni, tyvärr ite sålt ännu. Togs bort från Hemnet och visningar i juli månad.

Nu har mäklaren ånyo tagit kontakt och den ena av ägarna är nåbar och vill omgående ha ut huset till försäljning nu i augusti igen, med ett justerat pris efter råd av mäklaren.

Nu har såväl mäklaren och den ena av ägarna under en längre tid, hela juli, försökt nå ägare nummer 2 på alla tänkbara vis utan resultat.

Ävenså släkt o vänner har försökt att nå honom en längre tid. Det finns 3 tänkbara scenarior, antingen vill han inte nås oh struntar i allt, gömmer sig medvetet alt sitter inne för et brott han begick i mars.

Våra gemensamma huslån har sagts upp. Personen som är aktiv har haft kontakt löpande med banken ifall de har förslag på att skynda på försäljning utan att person 2 kan nås... men de hänvisar till att KRFMH nu har ärendet.

Frågor till Lawline:

1. Hur kan säljprocessen skyndas på med hjälp av befintlig, av båda ägare, vald mäklare?

2. Hur kan den person som vill återuppta säljprocessen nu i augusti skynda på processen och slippa onödiga kostnader hos KRFMH, dvs hur gör man om den person som tidigare varit villig sälja helt plötsligt "går under jorden" och inte längre aktivt medverkar till en fortsättning av försäljning.

4. Kan domstol eller annan ge ett "utslag" som kan vara tvångsförsäljning ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr går det inte att bindande sälja en fastighet på öppna marknaden om inte alla ägare skriver på köpekontraktet, det framgår av Jordabalken 4 kap. 1 §, i alla fall inte om din sambo inte tidigare skrivit på en fullmakt som ger dig den rätten.

Det du kan göra är att ansöka hos rätten om att fastigheten ska försäljas genom offentlig auktion. Det framgår av Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt 6 §. Domstolen ska ge dig denna rätt om inte den andra ägaren kan visa på synnerliga skäl till varför försäljning ska skjutas upp.

Sammanfattningsvis: du kan alltså inte sälja bostaden genom fastighetsmäklare på den öppna marknaden om inte din sambo skriver under. Du kan däremot ansöka om att den ska säljas på offentlig auktion.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med din hussituation är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare