Försäljning av fastighet i Finland

Hejsan, jag har ärvt en bit mark i Finland efter min farmor. Hur ska jag gå tillväga om jag vill sälja den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller försäljning av fast egendom i Finland. En sådan försäljning måste alltid uppfylla de formkrav som gäller enligt finländsk lag (art. 11 p. 5 Rom I-förordningen).

De formkrav som måste vara uppfyllda framgår av 2 kap. 1 § finländska jordabalken:

"Fastighetsköp ska slutas skriftligen. Köpebrev ska undertecknas av säljaren och köparen eller deras ombud. Köpvittnet ska bestyrka köpet i närvaro av samtliga som undertecknat köpebrevet.

Fastighetsköp kan också slutas på elektronisk väg i det fastighetsöverlåtelsesystem som avses i 5 kap. 3 §. Säljaren och köparen eller deras ombud ska godkänna likalydande elektroniska köpebrev på det sätt som föreskrivs i 9 a kap.

Av köpebrevet ska framgå

1) överlåtelseavsikten,
2) vilken fastighet överlåtelsen gäller,
3) säljaren och köparen,
4) köpeskillingen och annat vederlag."

Eftersom försäljningen kommer regleras av finländsk rätt rekommenderar jag dig att ta kontakt med en finländsk mäklare eller jurist för att hjälpa dig med att genomföra försäljningen.

Mvh

Johan LandströmRådgivare