Försäljning av fastighet - arvskifte

Kan man/är det lagligt att sälja en fastighet som man ärvt, innan arvet är skiftat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på lawline.

Om arvskifte hittar du bestämmelser i ärvdabalkens 23 kap https://lagen.nu/1958:637. Ett arvskifte är en överenskommelse mellan dödsbodelägarna om hur kvarlåtenskapen ska fördelas. Dödsbodelägare är arvingar och testamentstagare.

Av 23 kapitlet 2§ ärvdabalken framgår följande.

"Mot någon delägares bestridande får skifte ej företas innan bouppteckningen har förrättats och alla kända skulder har betalts eller medel till deras betalning har ställts under särskild vård eller uppgörelse har träffats som innebär att delägaren inte svarar för skulderna".

Ovanstående innebär att så länge dödsbodelägarna är överens och det finns medel avsatt för skulderna i boet kan ett arvskifte företas innan bouppteckning. I ditt fall försäljning av fastighet. Jag reserverar mig dock från att generalisera en sådan handling eftersom det kan finnas många detaljer som inverkar på försäljningen.

Jag vill göra dig uppmärksam på att en bouppteckning måste vara registrerad för att den nye ägaren ska erhålla lagfart på den avlidnes fastighet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Lycka till!

Vänligen,

Malin AndreassonRådgivare