Försäljning av fastighet

Hej

Jag och min bror har tidigare fått en fritidsfastighet som gåva av våra föräldrar. Nu efter 20 år så tänker jag köpa ut honom för marknadsvärdet.

Genererar detta i att vi ska redovisa en fastighetsförsäljning nu eller är det först i framtiden när jag ev säljer. Men då måste väl han betala mig nu för kommande kapitalskatt.Hur räknar vi ut det idag. Tar man verkligen hänsyn till eventuella förbättringskostnader de senaste 5 åren , för de kommer ju inte vara avdragsgillt när jag ev säljer.

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr beskattningen vid en försäljningen av en fastighet finns i inkomstskattelagen (IL) och stämpelskattelagen (StämpL). IL hittar du https://lagen.nu/1999:1229 och StämpL hittar du https://lagen.nu/1984:404.

Inkomstskattelagen

Försäljningen av fastigheten skall man ta upp det beskattningsår som man säljer den IL 41:2 & 10 & 44:26 – i ert fall verkar det vara i deklarationen som gäller 2015. Då det är du som betalar din bror för hans del av fastigheten är det han som skall betala kapitalskatten IL 42:1.

Gällande de eventuella förbättringskostnader får din bror använda dessa för att minska kapitalvinsten IL 44:13-14 & 45:11-15, dock enbart hälften – under förutsättningen att det är hälften som din bror äger av fastigheten. Man räknar ut inkomstskatten genom att ta beloppet som man säljer fastigheten för minskat med de avdragsgilla kostnaderna IL 44:13-14 & 45:11-15, den summan man får fram där skall sedan kvoteras till 22/30 enligt IL 45:33. Detta under förutsättningen att ni använt stuga som just en fritidsfastighet jmf IL 2:8 & 13. Av den summan som blir över skall man sedan skatta 30% IL 65:7.

Stämpelskattelagen

Att tänka på är att ni vid försäljningen även skall betala stämpelskatt enligt 4 § 1 st 1 mom StämpL.

Summering

Det är alltså så att skatt skall betalas – både i form av stämpelskatt och i form av kapitalvinstskatt. Din bror har rätt att använda de omnämnda förbättringskostnaderna – men bara en så stor del av den som han äger i fritidsfastigheten – för att minska den kapitalvinstskatt som han skall betala.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare