Försäljning av del i samägd bostadsrätt

Hej!

Min man och min storebror köpte en bostadsrätt tillsammans. Det är en 2,5:a och en 1:a som är ihopslagna. Vi har nu delat på dem rent fysiskt men ej ekonomiskt på grund av att min mans och min ekonomi inte håller för det.

Min storebror har nu gått och sagt att vi har ett år på oss att fixa ekonomin annars tar han lägenheten till tvångsförsäljning. Han vill dela upp det så att 1.an kan säljas. Vad innebär detta??

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

För samägandet av bostadsrätten gäller samäganderättslagen, om inget annat har avtalats mellan din man och din storebror.

Det finns inget i lagen som hindrar din storebror från att sälja sin andel av lägenheten. Varje delägare har även rätt att ansöka hos tingsrätten om att hela bostadsrätten ska försäljas på offentlig auktion. Detta kan din storebror göra utan ditt och din mans samtycke, om ni inte kan visa synnerliga skäl för anstånd, enligt 6 § samäganderättslagen. Din storebror kan dock inte ansöka om att enbart en del av lägenheten ska försäljas, vilket innebär att både 1:an och 2,5:an hade fått säljas (om de fortfarande räknas som en bostadsrätt). Pengarna från en sådan försäljning hade sedan delats mellan din man och din storebror utifrån deras andelar i bostadsrätten.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare