FrågaSKATTERÄTTÖvrigt17/12/2014

Försäljning av bostadsrätt efter samboseparation

Hej!

Jag och min sambo ska nu separera.

I somras så köpte vi en gemensam bostadsrätt för 625 000kr Nu så har vi kommit överens om att hon flyttar hem igen och jag bor kvar.

Dock så har vi renoverat väldigt mycket så värdet idag på lägenheten är 820 000kr (enligt senaste värderingen)

Vi har skulder på lägenheten idag på 664 000kr där lånen står på båda 50/50.

Om jag nu tar på mig hela den skulden, vad skulle jag behöva köpa ut henne för om det ska bli juridiskt rätt.

Ska jag räkna bort summor som "Mäklararvode samt skatt på vinsten" för den smällen kommer jag ju få ta själv när jag bestämmer mig för sälja. Eller har hon rätt till hela brutto vinsten?

Vad är korrekt liksom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om ni gör på så sätt att du tar på dig hennes skuld, har du i princip betalat henne 332000 kr. Skillnaden mellan detta och värdet av hennes andel i lägenheten (410000 kr) blir 78000 kr, vilket blir vad du får betala henne på annat sätt. När det gäller skattefrågan, är det ju du som äger bostadsrätten när du väl säljer den. Du kommer självklart att få dra av de kostnader du har haft för att skaffa lägenheten på skatten, vilket inkluderar den skuld du tog på dig från din före detta sambo och de pengar du gav då du köpte ut henne. Om du sålde lägenheten för 820000 kr skulle du åtminstone få dra av de 625000 kr den är köpt för. Du får också dra av förbättringsutgifter, vilket är de kostnader som lagts ned på era renoveringar (men bara den kostnad du har lagt ned; resten av kostnaden är för övrigt redan "täckt" av avdrag i och med att du har betalat din före detta även för värdeökningen), samt försäljningsutgifterna (t.ex. mäklararvode).

Det blir med andra ord så att hela vinsten tillfaller dig (hon har ju fått sin del då du köpte ut henne), och du får dra av alla kostnader för anskaffande och dylikt. Därmed skall du inte dra av något av skattekostnaderna och dylikt när du "köper ut" din före detta, utan genom att du har betalat henne både för värdet från början och värdeökningen kommer du, eftersom du får dra av dina omkostnader i skatten, endast att beskattas för den vinst du verkligen har gjort.

Lycka till, och hoppas att svaret var till hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare