Försäljning av avlidens egendom - vem tillfaller pengarna?

O och M har varit förlovade i många år. De har inga barn alls. O gick bort för många år sedan. De hade skrivit ett testamente år 1972. I detta testamente står det : "att den av oss, som överlever den andre, med fri förfoganderätt skall bekomma den först avlidnes egendom." "Efter bådas vår död skall den dåvarande egendomen fördelas mellan våra respektive arvingar enligt lag." M har nu flyttat till ett vårdboende och lägenheten ska säljas. Lägenheten står på O och bara O. När vi nu säljer den, vem går pengarna till? M och bara M, eller O:s syster. Ska det delas mellan M och systern( finns syskonbarn också)? Vill gärna få klarhet i detta så att allt går rätt till.

Lawline svarar

Hej!

Enligt testamentet skulle M ärva all O:s egendom, och O:s syster (& eventuell övrig arvsberättigad släkt) ska få sitt arv först när M avlider, så kallat efterarv. Det innebär att all egendom som O ägde ärvdes av M vid O:s dödsfall och idag ägs av henne. Även om lägenheten rent formellt fortfarande står i O:s namn är lägenheten M:s då hon har ärvt den. Pengarna från en försäljning ska därför enbart tillfalla M, inte systern.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare