Försäljning av andel i fastighet

Äger 1/3 av ett sommarställe! Nu vill jag sälja min del och gå ur detta hur gör jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Egendom som ägs av mer en än person innehas med samäganderätt. Vid sådana förhållanden tillämpas lagen om samäganderätt (SamägL), om inte annat har avtalats. Lagen om samäganderätt är alltså dispositiv vilket innebär att det är möjligt att avtala "bort" den.

Vid förfogande över fastigheten, såsom försäljning eller uthyrning, krävs samtliga delägares samtycke (2 § SamägL). Varje delägare i fastigheten förfogar emellertid fritt över sin egen del och har således rätt att sälja sin andel utan övriga delägares samtycke. Med detta följer att delägaren även har rätt att ta ut det pris denne önskar.

Du kan alltså sälja din del av fastigheten utan samtycke från de övriga delägarna men en försäljning av hela fastigheten kräver samtycke.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!
Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare