Försäljare bunden av sitt anbud

Hej! Jag var inne i en mindre elektionikbutik häromdagen där jag råkade ut för något speciellt. Jag har längre funderat på att köpa en kamera och när jag hittade en som jag var intresserad av så svarade ägatrn att den kostade 2500 kr. För att få lite mer information frågade jag honom om det ingår garanti och han svarar lite irriterat att han inte säljer några produkter utan garanti. Jag säger att jag är villig att ge 2300 kr för kameran då den finns för det priset på nätet men ägaren säger att prutning inte förekommer i hans butik och hänvisar mig att köpa den någon annanstans. Efter några minuters betänketid från min sida så säger jag att jag köper den för 2500 men då, hör och häpna, så säger ägaren att jag får köpa den för 2800 kr (mycket irriterad). Vad är det som gäller i denna situationen? Vänligen, Jesper

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt råder avtalsfrihet vilket innebär att det står varje person fritt att välja att sluta avtal eller inte. Valet att inte sluta avtal upphör i huvudregel då avtalet blir bindande. Så sker vanligen genom att den enes anbud accepteras av den andre parten inom viss tid enligt avtalslagen. Är accepten inte identisk med anbudet kallas det att den är oren och räknas i stället som ett nytt anbud. I ditt fall tycks accepten ha varit ren och några minuters betänketid torde tillåtas såsom skälig betänketid. Avtalet var alltså, som jag förstår det, bindande. Huruvida detta kan bevisas är en annan fråga. Värt att poängtera i sammanhanget är kanske att försäljaren inte är bunden av sitt utbud, d.v.s. skyltning och reklam o.d.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare