FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/08/2015

Försäkringsrätt - "preskriptionstid" mm

Hej!

Jag är en kille på 25 år, när jag var 1.5 år gammal så fick jag väldigt svåra brännskador, både på armen, på ansiktet och på huvudet.

Jag fick åka in och ut från sjukhuset varje dag i en månad för att byta bandage.

Jag mår fortfarande dåligt av mina brännskador tack vare att jag kan inte dölja alla av dom min skolgång var väldigt svår och fick byta skola tack vare detta.

Allting finns dokumenterat på Sjukhuset, bilder och rapporter och jag var försäkrad enligt mina föräldrar.

Men min stora fråga är: Har jag fortfarande rätt att ansöka om ersättning? Efter så många års mellanrum?

Ha det så bra!

Mvh Jonas El Hag

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Vilka slags skador din försäkring omfattar och vilka tidsperioder som gäller när det handlar om skadeanmälan för att ha rätt till ersättning framkommer av dina försäkringsvillkor.

Vad din försäkring omfattar kan variera väldigt beroende på vilken slags försäkring du(dina föräldrar) har och vilket försäkringsbolag du har din försäkring hos. Inom vilka tidsspann skador ska anmälas till försäkringsbolaget från själva skadetillfället varierar också kraftigt beroende på försäkring och bolag. Alla dessa uppgifter ska finnas att läsa i ditt försäkringsavtal eller i dina försäkringsvillkor. Hittar du inte villkoren hemma kan du alltid kontakta det bolag du har din försäkring hos och fråga om dem kan skicka dina försäkringsvillkor till dig så att du själv kan läsa vad som gäller, alternativt kontaktar du försäkringsbolagets kundtjänst och hör dig för angående ditt ärende.

Eftersom jag inte vet vilken slags försäkring du har och vad det står i dina försäkringsvillkor är det omöjligt för mig att ge dig ett direkt svar på din fråga.

Jag hoppas att jag med detta gett dig lite vägledning, trots att jag inte har möjlighet att ge dig ett direkt svar på din fråga. Jag vill iallafall önska dig ett fortsatt lycka till med ditt ärende. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare