FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/02/2014

Försäkringsersättning

Jag blev misshandlad under 2013 och nu undrar jag lite kring sveda och värk. Jag har två försäkringar. Båda har olycksfall och Sveda och värk. Har jag rätt att få ut sveda och värk från två bolag. Det ena bolaget menar på att jag har rätt medans det andra nekar mig rätten. Vad gäller ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som försäkringstagare har du rätt till ersättning ur din försäkring om den avtalade försäkringen gäller för den inträffade skadan, enligt försäkringsavtalslagen (FAL) 6 kap. 1 § (länk https://lagen.nu/2005:104#K6 ). I försäkringsavtalet regleras vilka skador som ersätts- detta ger ett möjligt svar, nämligen att det försäkringsbolag som nekar ersättning enligt försäkringsavtalet inte ersätter den skada som drabbat dig.

Om du som försäkringstagare däremot har försäkringar hos två olika bolag som berättigar ersättning för din skada har du rätt att själv välja ur vilken försäkring du vill ha din ersättning, försäkringsbolagen får sedan göra upp detta mellan sig.
Däremot kan du inte få ersättning ur båda bolagen så ersättning totalt blir högre än din skada/förlust (Se FAL 6 kap 4§).

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare