FrågaPROCESSRÄTTDomstol01/02/2015

Försäkringsavtal/överklaga(?)

Hej, Jag undrar om det är någon ide att överklaga igen till domstol, som folksam sa att jag fick gör då jag inte godkände deras beslut.

Jag krockade med bil 2009, axeln hoppade ur led ssamt fick en fraktur och nervskador i armen/axeln.

Haft mailkonversation med handläggare på folksam under hela tiden men sen när det var dags för invaliditetsbedömning så ansåg dom att det inte var ett samband mellan olyckan och mina besvär.

Mm mm mm..

Tacksam om ni bara ville svara om det ens är någon ide att gå vidare, eller om jag bara ska strunta i det?

Mvh Sofia

Lawline svarar

Hej Sofia!

Som jag förstår det blev du nekad ersättning för personskada från ditt försäkringsbolag. De ansåg att det inte fanns ett tillräckligt samband mellan skadan och olyckan. För att göra en helt precis bedömning hade jag behövt mycket mer information men rent generellt kan sägas att deras beslut inte är ett sådant beslut som kan "överklagas" i vanlig mening.

Vad du kan göra istället är att starta en process i tingsrätten och hävda din rätt till ersättning. Troligtvis kommer processen handla om dels vad det är som står i avtalet angående denna situation (avtalstolkning) och dels en bedömning av kausaliteten (sambandet mellan skadan och olyckan). Om du anser att du har fog för dina anspråk bör du alltså göra det. Dock kan tvister om avtalstolkning och kausalitet bli ganska invecklade så mitt råd är att du låter en jurist titta på fallet innan (alternativt kollar upp om den kommunala konsumentvägledningen kan hjälpa dig). En domstolsprocess kan annars bli kostsamma och om du förlorar riskerar du att behöva betala motpartens rättegångskostnader.

Hoppas du är nöjd med mitt svar!

Mattias VilhelmssonRådgivare