FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt02/10/2016

Försäkring - bedömning av villkor

Hej

Min dotter tappade sitt guldarmband på bio

Hon upptäckte det när hon kom hem, en timme efter .

Är förlusten ersättningsbar och är detta händelse " plötslig och oförutsett" ?

Vi har allriskförsäkring.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag meddela dig att det är upp till ditt försäkringsbolag att bedöma den frågan. Hur de tolkar och ser på kravet "plötsligt och oförutsett" är upp till dem helt och hållet. Det gör att mitt svar inte utgör någon garanti eller är rättsligt korrekt på något sätt. Svaret grundar sig på min uppfattning och min egen bedömning.

Personligen så hade jag ansett att det är en plötslig och oförutsett händelse, utifrån den korta informationen som du angett i svaret. För att kunna göra en mer korrekt bedömning så behöver jag lite mer information om vad som har hänt, hur hon kunde tappa det, om hon har fastnat i något t.ex. och när hon senast såg att hon hade armbandet. Vet hon med sig att hon hade armbandet innan bion så skulle jag säga att det är plötsligt och oförutsett eftersom det finns en relativt kort period då hon kan ha tappat det. Såg hon däremot att hon hade armbandet dagen eller ännu längre innan hon upptäckte att det var borta blir mitt svar annorlunda.

Jag skulle som sagt råda dig att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att få veta hur de bedömer situationen.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare