FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/06/2016

Försäkring

Hej

Någon har slagit sönder rutan på min bil och tagit flera saker i bilen, medans jag jobbade natt.

Min chef säger det är bilförsäkringen. Bilförsäkringen säger det är hemförsäkringen (för de saker som är stulna) Så nu väntar jag på svar från hemförsäkringen.

Jag tycker det ska vara min arbetsplats, för att jag jobbar för dem och har parkerat min bil på den grund de har hyrt och har inte möjlighet att parkera annorlunda.

Jag är rädd för att jag ska betala självrisk två gånger. En gång til bilförsäkringen på rutan och en gång till hemförsäkringen för de saker som är stulna.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Trafikförsäkringen regleras av en särskild lag, hemförsäkringen regleras av en annan, här. Skadan på bilen kommer därför att regleras av er trafikförsäkringen, medans stölden kommer regleras av hemförsäkringen. Anledningen till detta är p.g.a. av att enbart sakskada ersätts när bilen är i rörelse och inte stöld av lös egendom, här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med varma hälsningar

Terese VestergårdRådgivare