FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/07/2013

Förpliktelse för samägare i fastighet?

Hej! I ett gåvobrev står det att jag och mina syskon äger en fastighet gemensamt enligt Samäganderättslagen. Nu behöver en brygga renoveras på fastigheten. Det är en nödvändig renovering eftersom den nuvarande bryggan är i mycket dåligt skick. Vi är samtliga villiga att ansvara solidariskt för den kostnad detta kommer innebära förutom en av oss. Min bror vill inte vara med och betala för att renovera bryggan. Min fråga är om han är tvungen att göra det enligt Samäganderättslagen eller om han har rätt att avstå? Gör det någon skillnad att renoveringen är nödvändig och ganska brådskande? Tacksam för svar snarast! Stort tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Vad gäller samäganderätt i detta fall är utgångspunkten tvärtom - en delägare kan inte tvingas att delta i en åtgärd (exempelvis att bygga denna brygga). Skyddssyftet vad gäller samäganderätt är precis tvärtom - att skydda en delägare och hans äganderätt (lott) i godset. Det är snarare så att din bror kan sätta stopp för detta bryggbygge och vända sig till tingsrätten.

Så, hur blir det då? Din bror äger alltså denna fastighet tillsammans med er. Om det skall vidtas några åtgärder krävs hans samtycke (generellt) men han kan inte förpliktas att stå för brobygget om han inte vill.

I avtalsrättslig kontext ingår ni exempelvis med en entreprenör att bygga denna brygga. Således är det ni som sluter avtalet om bryggbygget som är solidariskt ansvariga för att betala detta. Er bror kan således inte krävs på någon typ av förpliktelse.

Allt gott!

Filip Henriksen

Lawline RådgivareRådgivare