Förordnande om nyttjanderätt till fastighet i testamente

Jag äger en fastighet och vill testamentera den till våra gemensamma barn efter min död men att min make skall ha rätt att bo kvar så länge han vill i fastigheten. Kan man göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Man kan absolut göra så att din make får bo kvar i fastigheten medan dina barn äger den. För att det ska ske så förordnar du i testamente att fastigheten ska tillfalla dina barn, men att din make så ha nyttjanderätt till fastigheten. Detta sker då i enlighet med 12 kap 2 § ärvdabalken (ÄB), https://lagen.nu/1958:637.

Du kan ange vad nyttjanderätten ska innebära i testamentet eftersom det är din vilja som avgör testamentets utfall. I de fall din vilja i testamentet är otydlig så finns det ett antal tolkningsregler i 12 kap ÄB som träder in. I de reglerna står det exempelvis att dina barn inte kan sälja fastigheten utan din makes samtycke, 12 kap 6 §, och att fastigheten inte kan utmätas för skulder som dina barn har, 12 kap 7 §.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare