Förordnande om enskild egendom i testamente

Hej Om man avstår ett arv, eller del av arv, till förmån för sina barn och det finns ett testamente att barnet ärver som enskild egendom, blir då arvet enskild egendom även för barnbarnen?

Lawline svarar

Hej,

Svaret på din fråga är jakande. Ifall arvtagaren avstått från sitt arv till förmån för sina bröstarvingar kommer en föreskrift i testamente om enskild egendom också omfatta bröstarvingarna.

Har ni ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare