Förordnande om efterarv i testamente

Hej! Är det möjligt för mig att bestämma var mina pengar ska gå även i andra ledet? Alltså, om jag testamenterar till min dotter och senare vill att de pengarna hon får av mig, tillfaller hennes barn? Är det något hon måste skriva eget testamente om eller kan jag bestämma det?

Lawline svarar

Hej!

Det är möjligt för dig att i testamente skriva att arvet ska gå vidare till annan efter den första testamentstagaren avlidit, vilket du gör genom att förordna om efterarv. I så fall måste du i testamentet skriva att arvet ska tillfalla din dotter med fri förfoganderätt, och skriva att när hon avlider så ska arvet gå till hennes barn.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare