Förolämpning enligt 5:3 BrB

Hej!

Jag undrar lite kring möjligheten att anmäla en person för ärekränkning.

Jag är ledare i ett idrottslag och har som tradition att veckovis skicka ut ett mail med lite info. och reflektioner kring våra matcher och träningar. En gång skrev jag som så: "Vi tillhör en av de mest ärofyllda och privilegierade människorna i världen, idrottsmänniskor. Och vad som karaktäriserar en idrottsmänniska är att den inte är bekväm med att inte uppfylla sin förväntningar och ALDRIG ger sig och hämtar alltid kraft till sitt inre, oavsett vad som händer". En förälder svarar mig med att hon tycker jag använder mig av retorik som kopplas till nazismen i Tyskland på 30-talet som t.ex. "det du beskriver är en övermänniska".

Min fråga lyder: Kan jag anmäla detta som ärekränkning med tanke på att de påstår att jag använder samma retorik och metoder som Hitler och nazisterna, och eftersom deras handlingar var så avskyvärda, och personen i fråga jämför mig med det, kan detta då vara ett fall av ärekränkning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga!

Som jag har uppfattat det så har påståendet skickats direkt till dig via mail. Det brott som skulle kunna aktualiseras är förolämpning enligt 5 kap 3 § Brottsbalken (BrB). Förolämpning är ett brott i form av angrepp på självkänslan och angreppet måste riktas direkt mot den det gäller. Till skillnad mot förtal måste gärningsmannen således inte vända sig till någon annan är den som blir utsatt för förolämpningen utan det räcker att enbart den kränkte tar del av uttalandet.

Det ska dock uppmärksammas att människors favoritsysselsättning b.la. är att tala illa om sina medmänniskor. I förarbetena har det faktiskt uttalats en förståelse för människans behov av att det ibland kan vara svårt att lägga band på sin tunga. Med det sagt menar jag inte att varje förolämpning är acceptabel men i beaktande bör man ha den tungt vägande yttrandefriheten.

Sammanfattningsvis skulle brottet förolämpning kunna aktualiseras i och med att det är en nedvärderande uppgift som lämnats till dig men människans behov av att yttra sig kan kanske resultera i att förolämpningen ursäktas.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare