Förolämpning

Hej! Jag har en fråga angående konflikt med min granne. Min granne vattnar blommor så att den rinner rakt ner på min balkong och skakar mattor över min balkog. En gång försökte jag prata om det men hon fortsätter att göra det om och om igen. I torsdags skakade hon mattan igen så att den har fallit ner på min balkong. Hon kom till mig för att hämta mattan och jag försökte en gång till att prata om det. Plötslig började hon skrika på mig, säga att alla gör det och jag i så fall ska inte bo kvar här om jag klagar. När jag försökte stänga dörren började hon hålla den och skrika att jag måste lyssna på henne. Jag känner mig chockad och förolämpad. Kan jag göra polisanmällan i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är framförallt två situationer som kan vara att se som brottsliga, självklart kan du göra en polisanmälan – allt beroende på samtliga omständigheter vågar jag dock inte svara hur långt en sådan skulle leda.

Det första är då din granne håller i dörren och vägrar lämna din bostad, det verkar som hon där gjorde sig skyldig till hemfridsbrott (4 kap. 6 § BrB). Det andra, eventuella brottet, är förolämpning alternativt olaga hot – förolämpning känns troligare men det beror så klart på vad hon sa (olaga hot förolämpning).

Förolämpning förutsätter att något kränkande, en "smädelse", sagts till dig. Det kan t.ex. vara ett skällsord eller ett beteende direkt mot dig som en spottloska.

Lawline RådgivareRådgivare